Nyugodt légzés – békés tudat

 

NYUGODT LÉGZÉS – BÉKÉS TUDAT

A légzés tudatra gyakorolt kölcsönös hatásának megtapasztalása a jógalégzés elmélyültebb szintjein keresztül

(Prāṇāyāma középhaladó tanfolyam)

 

Miről szól ez a tanfolyam?

Ez a tanfolyam a második – középhaladó – légzéses tanfolyamom, melynek előfeltétele‘Helyes légzés – helyes testtartás’ tanfolyam elvégzése. Az alaptanfolyamon a jógalégzés és a testtartás kapcsolatát vizsgáltuk. Ezen a tanfolyamon két fő csapásirány lesz: egyrészt tovább finomítjuk az alaptanfolyam gyakorlatait, odafigyelve olyan finomságokra is, melyekkel az első tanfolyamon még nem volt lehetőség foglalkozni, valamint tovább bővítjük az előkészítő technikáinkat, teljessé téve a légzés előkészítésének – amint azt tapasztalhattad – igencsak átfogó folyamatát. A másik fő cél és irány a légzés elmélyítése lesz, méghozzá a jógalégzés tudati, idegrendszeri aspektudának elsajátítása révén. Az alaptanfolyamon megtanultad, hogy hogyan tudod lerakni az alapokat, ezen a tanfolyamon megtanítom, hogyan tudsz elrugaszkodni az alapokról.


A tanfolyam célja

Ahogy az alaptanfolyamon ígértem: a távlati célunk, hogy a légzőgyakorlatok végzése és a meditáció összefonódjon és eggyé váljon, mert végső soron ugyanazon cél felé tartanak, bár más-más módszerekkel. A légzőgyakorlatok (előkészítő gyakorlataikkal együtt) a fiziológia módosításán keresztül fejtik ki pozitív hatásukat a tudatra. A meditáció pedig, azáltal, hogy kiemeli az öntudatot a gondolatok és az elme világából, automatikusan elindítja – nem csak a gondolatok lecsendesülését, de – a test ellazulását, a feszültségek távozását az izmokból, az ideg- és hormonredszerből. Épp ezért, bár nem előfeltétele, de nagyon ajánlom a középhaladó tanfolyam előtt vagy után a ‘Meditációs alaptanfolyam’ elvégzését, mert ott a tisztán tudati technikát tanítom meg, a légzésnek csak előkészítő szerepet szánva.


A légzés és a tudat kapcsolata

Az alaptanfolyamon megtapasztalhattad a légzés tudatra gyakorolt ellazító hatását, és megtanultad a jógalégzés alapvető menetét, technikáját. A középhaladó tanfolyamon ezt az alaptechnikát fejlesztjük tovább, olyan megértés és gyakorlatok révén, melyek segítenek elnyújtani a légzésciklusodat. Ezáltal tudják a légzőgyakorlatok hatékonyan kifejteni  tudatot átalakító hatásukat. Ebben rejlik a légzőgyakorlatok lényege, ez határozza meg a bennük való fejlődés irányát.

IDŐPONTOK ÉS JELENTKEZÉS!

 

Elméleti tematika:

  • Hogyan viselkedik a gerinc több órás ülés következtében? Hogyan készíthető fel a gerinc erre a terhelésre?
  • A hasfal és a mély hátizmok szerepe a hasbeszívás során
  • A belső szervi átmozgatás, „masszázs” szerepe az emésztés és a légzés során
  • A szén-dioxid és az oxigén egyesúlya a légzés során. Hogyan befolyásolja ez a tudat működését, és hogyan hat ez ki az élet egyébb területeire: táplálkozás, alvás, erőnlét, stb.
  • Ezen belül külön megvizsgáljuk a horkolás „anatómiáját”, és megszüntetésének lehetőségeit
  • A légzés folyamatának mentális folyamattá tétele: a légzés közbeni tudatállapotok aktiválásával és a légzésciklus nyújtásával hogyan fejleszthető a légzőgyakorlat meditációs módszerré

Gyakorlati tematika:

Ez a tanfolyam is gyakorlatorientált. A fenti elméleti szempontok szemüvegén keresztül az alábbi gyakorlatokat tanuljuk meg:

  • A haránt és a ferde hasizmok, illetve a mély hátizmok (multifidus) erősítő gyakorlatai a feszültségmentes, hosszú ideig tartó ülés eléréséhez
  • A hasbeszívás és a hasbehúzás egysége (uḍḍīyana-bandha mint önálló gyakorlat továbbfejlesztése)
  • A hashullámoztatás, az emésztőrendszer teljes átmozgatása, átmasszírozása, és a hasfal teljes tudatosítása (naulī-kriyā)
  • A légzés „mentális” változata (ujjāyī-prāṇāyāma)
  • A három, légzés közben végrehajtott izomzár (a medencefenék, a törzs, és a torok régióban), és azok szerepe a hosszúra nyúló ülés támogatásában és a tudati folyamatok támogatásában. (jālaṁdhara-, uḍḍīyana- és mūla-bandha)
  • Légzésnyújtó, légzésnyugtató technikák légzőgyakorlatok végzése közben, és a hétköznapi tevékenységek közepette

Étkezés és ruházat

Ahogy az előző tanfolyamon, ezen is alaposan átdolgozzuk a belső szerveket, ezért célszerű üres gyomorral érkezni a tanfolyamra. Ügyelj arra, hogy a tanfolyam megkezdése előtt 3 óránál régebben legyen az utolsó étkezésed.

A ruházatod a megszokott könnyű, kényelmes, derék tájékon rugalmas legyen. Tollat és füzetet hozz magaddal, jegyzetet én adok.


Budapesti időpontok:


Budapesti helyszín:

7. ker. Rózsa u. 1.  – a lépcsőháztól balra, apiros korlátnál


Szegedi időpontok:

6 alkalom, minden vasárnap 09.00-től 12.00-ig. A pontos napokért kattints a + jelre:


10.11 – 11.22.

1. október 11. (vasárnap)
2. október 25. (vasárnap)
3. november 01. (vasárnap)
4. november 08. (vasárnap)
5. november 15. (vasárnap)
6. november 22(vasárnap)

Ha valamelyik alkalomra nem tudsz eljönni, írj egy emailt és megbeszéljük a pótlás lehetőségét.


Szegedi helyszín:


Bamboo Beauty, Szeged, Maros u. 33.
(bejárat a Háló u. felől!)


Tartja:

Dóka Róbert, szanszkrit nyelvtanár, meditáció- és jógaoktató, TestSzobrász


Díj és fizetés:

A tanfolyam és a jegyzetek díja 39.000 Ft. Fizetni bankkártyával és banki átutalással tudsz a jelentkezés után.

Ha kérdésed merül fel, jelezd nekem e-mailben: szanszkritakademia@gmail.com

 

IDŐPONTOK ÉS JELENTKEZÉS!

 

HELYES LÉGZÉS TANFOLYAM      Jelentkezés lejár: 11 nap 14 óra 58 perc 57 mp
Jelentkezz most!