Helyes légzés – helyes testtartás

 

HELYES LÉGZÉS – HELYES TESTTARTÁS

A tradicionális jógalégzés és a testtartás kapcsolata a fascia-hálózat modern szemléletén keresztül

(Prāṇāyāma alap tanfolyam)

 

A jógán belül a légzőgyakorlatok – azok előkészítő gyakorlataival együtt – egy önálló világot, és gyakorlási rendszert alkotnak. A legtöbb ember számára a jógagyakorlás manapság szinte egyet jelent a testgyakorlatok (ászanák) végzésével. Dicséretes az, ahogy a nyugati világ az elmúlt évtizedekben befogadta a jóga eme, legalapvetőbb részét. Ennek köszönhetően viszont kialakult a köztudatban az a torz kép, hogy a jóga elsősorban nyújtógyakorlatokból áll, melyek során odafigyelünk ugyan a légzésünkre: a gyakorlatokba való belelazulás és a feszültségek elengedésének eszközeként használva azt. Ez persze téves szemlélet, mint ahogy az is, hogy a légzés csak egy kiegészítő eleme a gyakorlásnak. Épp ellenkezőleg: egyrészt a helyes légzés újratanulása a legfontosabb része kellene legyen minden mozgásnak, és egyáltalán az egész emberi létezésnek; másrészt: a légzésen keresztül utat találunk tudatunk mélyebb megismeréséhez és fejlesztéséhez is. Légzés nélkül nincs élet, helyes légzés nélkül pedig szabad élet. A légzés egyike azon életfunkcióinknak, melyek mindannyiunkat elkísérnek a születéstől a halálig.


A légzés és a testtartás kapcsolata

A légzés egy híd a test és a tudat között. Épp ezért a testtel és a tudattal összehangolt, tudatos légzés nélkül nem lehet mélyre hatolni sem a test (testtartás, testműködés), sem a tudat (meditáció, önismeret-öntapasztalás) világába. A helyes légzés nélkülözhetetlenül fontos a test egészséges működéséhez, nem csak idegrendszeri és hormonális szempontból, de a légzés során használt izmok szabadsága és test-tudatos használata – vagy ezek hiánya – nagymértékben befolyásolja a testtartás feszültségmentes voltát és a belső szervek megfelelő működését. A tüdőnk egész nap dolgozik, de hogyan tudná kihasználni teljes kapacitását feszültséggel teli felfüggesztés esetén? A tüdő szabad mozgása csak feszültségmentes testtartás esetén tud megvalósulni; és fordítva: ha felszabadítjuk a légzésben részt vevő izmokat (a légzőgyakorlatokon, és azok előkészítő gyakorlatain keresztül) akkor az általános testtartásunk is kiegyenlítettebbé válik.

A légzés szinte mindenre kihat a testen belül: a medencefenéktől a gerinc mentén fel, a nyelven és a nyakon keresztül a koponyáig, minden mély (bőrfelszín alatti izom alatt elhelyezkedő) izmot és fasciális rendszert (izompólya) megdolgoztat és használ. A legtöbb mozgásforma elsődleges fókusza a felszíni izmokra irányul, a jóga-ászanák a felszíni izomláncok mellett a mély izmokat is bekacsolják, de a jógalégzés az – annak előkészítő gyakorlataival együtt –, ami kifejezetten a mély izmokat veszi célba, erősítve és lazítva azokat. Nincs még egy olyan „mozgásforma”, ami teljeskörűen erősítené és lazítaná a teljes mély izom-rendszert. Testi-kötőszöveti szinten ebben rejlik a jógalégzés egyedülálló mivolta.


Miről lesz szó a tanfolyamon?

A tanfolyam gyakorlatorientált, de ahhoz, hogy pontosan és hatékonyan tudjunk gyakorolni, ismernünk kell a testünket, és hogy egy-egy gyakorlat során pontosan mit és miért csinálunk. Ezért először mindig az elméleti alapokat tanítom meg, és utána vágunk bele a gyakorlásba. A gyakorlás során nagyon fontos, hogy TE mit tapasztalsz, de a mellébeszélés nélküli tanításból fakadó megértés segítségével lehet igazán elősegíteni a túlterheléstől mentes, fenntartható fejlődés irányába mutató megéléseket. Éppen ezért a tanfolyamon elsősorban nem csakrákról, energiáról, blokkokról, stb. beszélünk majd, hanem konkrét, fiziológián keresztül leírható anatómiai jelenségekről, melyeket az átbeszélt elmélet mellett, ábrákon, videókon, érintésen keresztül fogunk megközelíteni, kerülve a száraz elméleti leírásokat.


A gyakorlás mindig egyéni

„Mindannyian mások vagyunk!” – sokszor halljuk ezt a mondatot, a legtöbb képzésen mégis azt tapasztaljuk, hogy általános útmutatásokat kapunk, melyeknek – elméletben – mindenkinél pontosan ugyanúgy kéne működniük. Az emberi test felépítése (és a személyiség) azonban mindenkiben egy kicsit más. A „nagyüzemi” jógaképzésekkel ellentétben mindenkinek személyre szabott javaslatokat fogok adni a gyakorlatok végrehajtását illetően. Ehhez külön gyakorlatok segítségével fejleszteni fogjuk testtudatosságunkat, hogy tisztábban érzékelhessük testtartásunk asszimmetriáit. Ez nem egy teljes körű TestSZobrász TestOlvasás lesz, csak a testtartás legfőbb elemeit fogjuk megvizsgálni (a medence és bordakosár állását, a gerinc helyzetét), melyeket a gyakorlás során mindenkinek érdemes figyelembe vennie.

Ebből adódóan a tanfolyami létszám korlátozott, szeretnék mindenkire megfelelően odafigyelni, és nyomon követni a fejlődését.

IDŐPONTOK ÉS JELENTKEZÉS!

 

Elméleti tematika:

  • A légzés anatómiája (milyen izmok vesznek részt a légzésben, a légzés kapcsolata a hasűri szervekkel)
  • A kötőszövet (fascia) fogalma, tulajdonságai, működése, kapcsolata az izomzattal (tenszegritás modell)
  • Az emberi mozgató szervrendszer kötőszöveti felosztása (myofasciális meridiánok)
  • A „mély vonal” nevű fascia-lánc és a légzés kapcsolata (a légzés egységének megértése a kötőszöveti rendszereken keresztül)
  • A feszültségmentes testtartás és a szabad légzés kapcsolata (a harmonikus testtartás főbb egyensúlyvesztései és a légzés során használt mély izmok kapcsolata)
  • Az emésztés és a légzés kötőszöveti kapcsolata
  • A légzőgyakorlatok helyes végzéséhez nélkülözhetetlen előkészítő gyakorlatok
  • Az anatómiailag helyes légzés menete és fajtái
  • A légzőgyakorlatok megfelelő előkészítése, sorrendje, légzésciklus-arányok
  • Mikor, hogyan, mit gyakoroljunk (ha bőven van időnk, vagy ha csak kevés)?
  • A légzőgyakorlatok és az életmód kapcsolata
  • Hogyan építhető fel a légzőgyakorlat biztonságosan önálló (akár több órás) gyakorlássá?

Gyakorlati tematika:

A tanfolyam kb. 70%-ban gyakorlati jellegű. A fenti elméleti szempontok szemüvegén keresztül az alábbi gyakorlatokat tanuljuk meg:

  • Gerinc átmozgatása, felszabadítása (előkészületek, bemelegítés)
  • A rekeszizom, és rajta keresztül, a törzsi mély izomlánc lazítása a gerinc mentén [hasbeszívás (uḍḍīyana-bandha) mint önálló gyakorlat]
  • A hasűri tér (belső szervek) átmozgatása [haslebegtetés (agni-sāra-kriyā), a „tűz-lényegű gyakorlat”]
  • A nyaki izmok, a gégefő és a nyelv edzése és lazítása [siṁhāsana- és khecarī-mudrā]
  • A medencefenék tornája és megerősítése, a haránt hasizom és a medencefenék működésének összekapcsolása [kapāla-bhātī-kriyā]
  • Stresszoldás, az izomműködés, az idegrendszer és az agyműködés lenyugtatása a tudatos légzésen keresztül [zümmögő légzés (brahmarī-prāṇāyāma)]

Étkezés

Mivel alaposan átdolgozzuk a belső szerveket, célszerű üres gyomorral érkezni a tanfolyamra. Ügyelj arra, hogy a tanfolyam megkezdése előtt legalább 3 óránál régebben legyen az utolsó étkezésed.

Ruházat

Könnyű, kényelmes ruhát hozz magaddal, ami rugalmas derék tájékon, lényegében mintha jógaórára jönnél.

 A tanfolyamhoz  semmilyen előképzettség nem kell! Tollat és füzetet hozz magaddal, jegyzetet én adok.


A tanfolyam után hogyan tovább?

A légzőgyakorlatok világa természetesen nem áll meg itt. A légzés tudattal való kapcsolatát az alap tanfolyamra épülő, középhaladó tanfolyamon tanítom. Az első tanfolyamon a fiziológiával való kapcsolat áll a középpontban, a második tanfolyamon pedig a tudattal (idegrendszerrel) való kapcsolat és az összetettebb technikák és haladóbb gyakorlási módok kerülnek elő.

Az alap tanfolyamot végzettek részt vehetnek a rendszeres gyakorló alkalmakon, ahol a gyakorlás mellett konzultációra is lehetőség van.

 

A COVID helyzetről: Mi úgy tervezünk, hogy minden tanfolyamunkat megtartjuk! Ha a kormányzati szabályozás úgy alakul, hogy esetleg mégsem tudjuk valamelyik tanfolyamot megtartani, akkor mindenkivel felvesszük a kapcsolatot és egyéni egyeztetés szerint vagy egy későbbi időpontban tartjuk meg a képzést, vagy visszafizetjük az árát.

 

IDŐPONTOK ÉS JELENTKEZÉS!

 

Budapesti időpontok:

6 alkalom, minden hétfőn 18.00-tól 21.00-ig. A pontos napokért kattints a + jelre:


11.05 – 12.10.

1. november 05. (hétfő)
2. november 12. (hétfő)
3. november 19. (hétfő)
4. november 26. (hétfő)
5. december 03. (hétfő)
6. december 10. (hétfő)

Ha valamelyik alkalomra nem tudsz eljönni, írj egy emailt és megbeszéljük a pótlás lehetőségét.

A tanfolyamnak más tanfolyam nem előfeltétele. A tanfolyamra csak egy tollat és füzetet hozz magaddal, jegyzetet én adok.


Budapesti helyszín:

7. ker. Rózsa u. 1.  – a lépcsőháztól balra, apiros korlátnál


Szegedi időpontok:

6 alkalom, minden szombaton 09.00-től 12.00-ig. A pontos napokért kattints a + jelre:


10.10 – 11.21.

1. október 10. (szombat)
2. október 24. (szombat)
3. október 31. (szombat)
4. november 07. (szombat)
5. november 14. (szombat)
6. november 21. (szombat)

Ha valamelyik alkalomra nem tudsz eljönni, írj egy emailt és megbeszéljük a pótlás lehetőségét.

A tanfolyamnak más tanfolyam nem előfeltétele. A tanfolyamra csak egy tollat és füzetet hozz magaddal, jegyzetet én adok.


Szegedi helyszín:


Bamboo Beauty, Szeged, Maros u. 33.
(bejárat a Háló u. felől!)


Tartja:

Dóka Róbert, szanszkrit nyelvtanár, meditáció- és jógaoktató, TestSzobrász


Díj és fizetés:

A tanfolyam és a jegyzetek díja 39.000 Ft. Fizetni bankkártyával és banki átutalással tudsz a jelentkezés után.

Ha kérdésed merül fel, jelezd nekem e-mailben: szanszkritakademia@gmail.com

 

IDŐPONTOK ÉS JELENTKEZÉS!

 

A légzéses és meditációs tanfolyamokat már az új oldalunkon keresd: Szabad Test - Szabad Tudat Iskola Elrejtés